نکات مهمی که در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی باید آنها را رعایت کنید!

در این مطلب چند نکته از نکاتی که در زمان استفاده از ماشین های ظرفشویی اهمیت دارند را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید بهترین بهره را از ظرفشویی خود ببرید.

به عنوان اولین نکته باید به نکته زیر اشاره کنیم:

 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


1.استفاده از آب داغ در ماشین ظرفشویی
آبی که ظروف با آن شسته می‌شوند واقعاً تا جای ممکن باید داغ باشد. در اصل باید گفت که برای تاثیرگذاری بیشتر مواد شوینده توصیه می‌شود دمای آب بیشتر از 55 درجه سانتی‌گراد باشد که البته برخی از منابع نیز دمای آب بیشتر از 70 درجه سانتی‌گراد را توصیه کرده اند. پیشنهاد می کنیم اگر به‌دنبال کاهش مصرف انرژی هستید مدلی را انتخاب کنید که سیستم شست‌وشوی با‌ تاخیر داشته باشد و به‌طور خودکار در ساعاتی که اوج مصرف انرژی نیست روشن شود.

آبکشی نکنید!
به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید چون یکی از کارهای رایجی است کع بسیاری از مصرف کنندگان دستگاه ماشین ظرفشویی آن را علی رغم درست نبودنش انجام می دهند. این نکته این است که بشقاب ها را از قبل آبکشی نکنید! بعضی از خانم ها قبل از اینکه ظرف ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهند، آنها را با آب می شویند تا باقی مانده غذا به هیچ وجه وارد دستگاه نشود.

با این کار بخش زیادی از آب را برای تمیز کردن هدر می دهید در صورتیکه فقط کافیست بشقاب ها را بدون خرده های غذا داخل ماشین بگذارید.
 
از سوی دیگر نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که عموماً گروهی از شوینده ها در فرمول شان ذراتی دارند که برای سابیدن ظروف کثیف طراحی شده اند اما وقتی بشقاب ها را آبکشی و تمیز می کنید این احتمال وجود دارد که به جای سابیده شدن لکه ها، ظرف  های تان خش دار شوند.

ظرف ها را در ماشین ظرفشویی به ترتیب بچینید
ظروف را به ترتیب بچینید طبق دستور کارخانه تولید کننده، ظرف ها را با سیستم مشخصی داخل ماشین قرار دهید.به طور کلی موثرترین شیوه برای قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی این است که بشقاب ها را در قفسه های پایینی و نزدیک به بخش اسپری آب بچینید، لیوان ها را در کناره ها و طبقات بالا قرار دهید و وسایل کوچکتر را در سبد مخصوص بگذارید.
 
اگر هر کدام از ظروف را در جای مخصوص خودشان قرار ندهید جریان آب به طور مناسبی روی آنها اسپری نمی شود و حتی ممکن است ظروف بزرگ تر سد راه آب رسانی به دیگران شود.

 

نحوه چینش مناسب ظرفها در ماشین ظرفشویی


پودر زیادی ممنوع!
 
زیاد پودر نریزید! به این علت که استفاده بیش از حد از شوینده های ماشین ظرفشویی موجب ایجاد خط و خراشیدگی روی ظروف شیشه ای می شود .که خب باعث می شود ظروف از لحاظ زیبایی به سطح پایین تری بیایند
پس در این مورد هم یادتان باشد که مصرف شوینده بیشتر سبب تمیزی ظرف ها نمی شود و مشکلات دیگری ایجاد می کند.

با «دور کند» بشویید
پیشنهاد می کنیم که برای صرفه جویی در مصرف آب و برق، ظرف ها را با سرعت معمولی بشویید و همچنین از برنامه های سنگین استفاده نکنید.
حتی اگر قرار است بشقاب های چرب را بعد از خوردن یک شام چرب و لذیذ بشویید، باز هم از برنامه های اقتصادی تر استفاده کنید و برای داشتن ظروف پاکیزه عجله نکنید.

کنترل فیلترها
فیلتر ها را کنترل کنید. در صورتی که مشاهده می کنید که ظروف شما پس از شستشو تمیز و براق نیستند ممکن است فیلتر های ماشین ظرفشویی به تعویض یا تمیزکاری نیاز داشته باشند.

 
شاید هم ذرات غذا بخش اسپری کننده آب را مسدود کرده جو کنید یا از باشند. به هرحال بهتر است علت را خیلی زود جست و تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید تا انرژی را بی جهت تلف نکنید و مجبور نباشید ظرف ها را دوباره با دست بشویید.

ماشین تا نیمه پرشده دشمن صرفه جویی است
ماشین را به طور کامل پر کنید روشن کردن ماشین در حالیکه فقط تا نیمه پرشده دشمن صرفه جویی است و بی جهت آب و برق را هدر می دهد. بنابراین اگر خانواده کم جمعیتی دارید بهتر است ماشین ظرفشویی قدیمی تان را با یک مدل تازه تعویض کنید(مثلاً این مدل از بهترین مدل های ماشین ظرفشویی های موجود می باشد :   ظرفشویی رومیزی پاکشوما مدل DTP-80960PW1) چون در نمونه های جدید تر برنامه های اقتصادی هم وجود دارند که می توانید با پر کردن نیمی  از ماشین ظرفشویی از آنها استفاده کنید و در این حالت مصرف انرژی هم نصف می شود.

چنانچه ظروف شما جرم چربی گرفته‌اند و شست‌وشو را با دست انجام می‌دهید، کافی است با توجه به جنس ظروف مختلف به توصیه های ما عمل کنید.

 

در پایان باید بگوئیم که در نظر داشته باشید که ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده با کیفیت ها و ظرفیت های گوناگونی ( 8 نفره برای خانواده های کم جمعیت تر و تعداد ظرف های کمتر - 14 نفره برای خانواده ها و یا مراکز پر جمعیت و تعداد ظرف های بیشتر-که البته بعضی از مدل ها قابلمه و دیگه ها را هم می توانند بشویند) عرضه می شوند که بهتر است دقت زیادی در انتخاب محصول انتخابی خود داشته باشید. همچنین امیدواریم از نکات بالا برای استفاده حداکثری و بهینه از ظرفشویی خود به خوبی بهره ببرید.

 

منابع :

http://www.thekitchn.com/10-tips-to-make-your-dishwasher-run-better-cleaning-tips-from-the-kitchn-104328

http://www.quickanddirtytips.com/house-home/housekeeping/cleaning/12-dishwasher-tips-and-tricks

https://pakshomacenter.com

http://cleanmyspace.com/10-handy-dishwasher-tips/